İletişim Aracı Afiş

Sinema afişlerinin diğer kültürel konu afişlerinden farklı bir anlatımı olması, çalışmaya neden olan gereksinimi belirlemiştir.

Tasarım, tarihe baktığımızda, tüm etkinliklerde kendini gösterir. Yapıda, yaşamın kendisini düzenleyen ve yaşam anlayışını belirleyen bir afiş tasarımı, tüm sanatsal kaygılarının ötesinde bir iletişim aracı özelliğini bünyesinde taşıdığı için, mesajı en etkili bir düzende iletmekle yükümlüdür.

Mesajı iletme özelliğine sahip, bir iletişim aracı olma özelliği taşıyan sanatının, reklam ve dışavurumunda kullanılan afiş sanatı, bu iki sanat etkili ve uyumlu beraberliği ile anlam kazanır.

Benzer boyutlara, biçimlere, renklere, tonlara, yönlere ya da do­kulara sahip görsel unsurlar da birbirleri arasında anlama dayalı bağ­lantılar kurarlar.

Bazen de bu birleştiricilik okuyucu­dan beklenir ve iletişim sürecine bizzat katılması istenir: Tasarımcı görsel unsurları öyle bir konumda yerleştirir ki, okuyucu bağlantıyı ilk bakışta fark edemez, parçaları akıl yürüterek birleştirebilir.

‘İlk adı, ‘ Tayyare Cemiyeti ‘ olan Milli Piyango bilet ve ilan afişlerinden banka ve bira reklamlarına kadar birçok tanıtım çabasında onun başlatıcı işlevi görülebilir. Bu dönemde, 1943-1946 yılları arasında Annenak ”torunyan’ın yaptığı Ses Opereti afişlerini de görebiliriz.

Daha sonraki kuşaklar ise; Fransız afişlerinden etkilenerek ürünler ‘vermeye başladılar. O dönemde yaşanan endüstriyel yetersizliklerden dolayı, ressam grafiker diyebileceğimiz bu kişiler oldukça az afiş üretebildiler. 1960’lardan sonra, birkaç grafik sanatçısının, tamamen kendi çabaları ile ürettikleri afişler dikkat çekmeye başladı. O yıllar sinema ve endüstri için birçok afiş üretilmesine karşılık, tiyatroların yaptırdığı afişler dikkat çekti ve Türk Grafik Sanatlarında önemli rol oynadı.

Devlet Güzel Sanatlar Akademisi ve Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nun Grafik Bölümü’nün ilk mezunları, grafiğin bağımsız bir meslek olarak başlayıp yayılmasına öncülük ettiler.

Tiyatro afişleri dalında Yurdaer Altıntaş, Mengü Ertel, reklam grafiği dalında Erkal Yavİ bu dönemde çalışmalar yapan sanatçılardı. Özellikle tiyatro afişleri dalında, Mengü Ertel’in amaçlı çizgileri ve mesajla yüklü duyarlılığı, sokak reklamcılığında yozlaşmaya yol açan tek düzeliği aşmış ve çevresine ışık tutacak bir etkinlik göstermiştir. Yurtiçinde ve yurtdışında çalışmaları olan Sinan Baykurt’un grafik tasarımlarını bu dönemde görebiliriz. Daha sonraki kuşaktan Bülent Erkmen, Aydın Erkmen gibi sanatçıların seçkin ürünleriyle, grafik, toplumsal olgunluğuna kavuşmuştur.

Önceleri, öncü sanat hareketlerinden etkilenerek biçim bulan afiş, günümüzde plastik sanatlardan çok az etkilenmekte, hatta diğer görsel alanları etkilemektedir. Afiş tasarımı gelişmiş ve kendisi öncü bir yaşam olmuştur.


Etiketler:

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Sayfa başına git